5. Festival nahých forem
8.9. 2019, foto fnaf archiv
Karlínská kasárna se zkraje září stanou dějištěm již pátého ročníku mezinárodního Festivalu nahých forem /FNAF/.
Nejvzdálenější účinkující na místo dorazí až z Velikonočního ostrova. „Začala jsem ambiciózně výzvou: ‘Vážení, prosím zařaďte svou nahou uměleckou akci buď do Dne kritické nahoty nebo do Dne hedonické nahoty!’ Záměrem festivalu je zkombinovat co největší množství živých uměleckých nebo společenských událostí týkajících se nahoty,“ popisuje zaměření projektu kurátorka Lenka Klodová.
Každý ročník FNAFu je podle Klodové „předvídatelný a zároveň nepředstavitelný“. „Název prozrazuje pointu každé akce, a tudíž nás třeba osvobodí od přílišné fixace na ni. Můžeme se vystydět předem doma a na festivalu si užít všechny další významy, které může nahota v různých souvislostech a interpretacích mít,“ poznamenává.
Festival je především tematickou kulturní událostí, na které se představí umělci, teoretici a projekty, jež se věnují lidské nahotě ve všech možných významech. Téma pro rok 2019 zní: Nahota a bolest. „Bolest je s nahotou velmi organicky spojená. S trochou nadsázky můžeme říci, že autodestruktivní postupy jsou stejně jako nahota pro uměleckou performanci typické, jde do určité míry o synonyma. Pokud člověk nahou performancí neruinuje své tělo, ruinuje svou pověst,“ vysvětluje kurátorka.
Pořadatele akce zajímá „pozitivní“ bolest, záměrná a chtěná tak, jak se užívá např. v BDSM technikách. „BDSM techniky se dostaly do umělecké performance již před několika desetiletími spolu s dalším výrazivem, pocházejícím z erotického průmyslu nebo z popkultury. Pokud se těchto prostředků chopí výrazná umělecká osobnost, je tímto syrovým fyzickým způsobem schopná vyprávět mimořádné tělesné i osobní příběhy (příklad umělce Boba Flanagana). Zároveň se ale její určité prvky (např. bondáž) rozmělnily z projevu alternativního sexuálního prožívání do volnočasové zábavy,“ líčí Klodová.
Pocity, které doprovázející bolest, mohou být abstraktnější než jen ty erotické. „Bolest vyznačuje hranici mezi životem a smrtí, nebo mezi smrtelným a nesmrtelným. Může být cestou přiblížení se nadlidskému, jako to vidíme v náboženském flagelantství (z výtvarného umění např. Franko B),“ vysvětluje kurátorka.
Festival se zaměří také na bolest „nevyžádanou“. „Nahota může bolet fyzicky (ostatně oděv je ve své praktické podstatě ochranou před různými typy bolesti – od poranění až po omrznutí), ale může bolet také psychicky nebo emocionálně, může být nástrojem ponížení, pranýřování. Bolest může být cestou, jak dodat nahotě politické významy,“ uvádí Klodová.
V Karlínských kasárnách se představí tuzemská špička výtvarné performance, prezentovaná jmény jako Vladimír Havlík, Darina Alster nebo Kača Olivová. Ze světových umělců si pozornost zaslouží dua Vest & Page a Weeks & Whitford nebo švýcarský umělec Yann Marussich. Na úvodní minikonferenci, která festival zahájí v pátek 6. září si můžete vyslechnout např. příspěvek doc. PhDr. Martina Soukupa, PhD., editora sborníků Tělo: čichat, česat, hmatat, propichovat, řezat a Tělo 2.0.
Kurátorský tým: Lenka Klodová, Franziska Eißner, Christian Liefke, Caroline Krzyszton